Geloof dat je het kunt en je bent al halverwege

11-12-2023

Na de kolommen is nu de ringbalk zelf aan de beurt. De metalen bewapeningskorven worden op hun plaats gebracht en vastgelast zodat alles één groot geheel wordt. Ook de korven voor de beton kolommen van het volgende verdiep krijgen hun vaste plaats al.

De houten randbalken voor de tussenvloer zullen deel uitmaken van de bekisting. Deze tussenvloer werd door Eurabo uitgetekend en met een speciale machine verzaagd en gefreesd zodat een mecanosysteem ontstaat. Normaal worden de randbalken bevestigd met betonankers tegen de randbalk. Ik heb er voor gekozen om eerst de volledige houtstructuur te monteren en daarna de ringbalk te gieten. Zo heb ik geen risico dat de structuur niet past tussen de gegoten ringbalken.

De randbalken zijn meer dan 10 meter lang, dus je draagt deze niet op je schouder de ladder op. Een klein hulpstuk aan de heftruck zorgt ervoor dat de balken zonder probleem op hun plaats kunnen worden gebracht.

Kobe komt zijn vader een helpende hand toesteken om de dwarsbalken te plaatsen. In nog geen drie uur tijd zit de volledige houten structuur in elkaar, zonder dat er één schroef of nagel aan te pas is gekomen. De balken passen in elkaar via een zwaluwstaartverbinding waarbij het geheel tot op de mm juist in elkaar valt, een super systeem.

Tussen de dwarsbalken boor ik een gat waar een draadstang door komt te zitten die daarna ook aan de bewapeningskorven vastgelast wordt. Zo zal na uitharding van het beton de houstructuur muurvast aangespannen kunnen worden zonder nog gebruik te moeten maken van dure betonankers.

Deze werken gebeuren nog vanop de schraagstelling waarbij de nuttige hoogte beperkt is tot 1,25 m. ook al ben ik niet van de grootste ik loop hier letterlijk regelmatig met mijn kop tegen de muur van balken.

Er is nog wat ruimte voor extra isolatie ( ik gebruik niet meer beton dan noodzakelijk) dus plaats ik nog 4cm dikke kurkplaten in de bekisting. Aan de binnenzijde komt nog een winddicht membraam, nodig om aan de EPB/EPC regels te voldoen. Ik betwijfel zeer sterk dat er via de betonnen ringbalk koude wind binnen kan waaien, maar nu en dan volg ik toch de regels een beetje.

Op tijd een pauzeke mag niet ontbreken natuurlijk, ook al is de ruimte eerder beperkt te noemen toch smaakt de koffie (of was het thee) hemels.

 Nu nog de klopsergeanten monteren zodat we met een gerust hart het beton kunnen storten. 

Zaterdagmorgen om 8 uur ligt er een hoopje voorgemengde droge beton (2.5m³) klaar. Samen met twee toevallige helpers (Jim en Robert) beginnen we in droog weer aan de klus. Elk neemt zijn plaats in en binnen de 10 minuten zijn we een geoliede machine waarbij geen woorden meer nodig zijn. Al vlug worden we opnieuw vergezeld van regen, het begint eerlijk gezegd mijn kl uit te hangen maar zeuren help niet vooruit en tegen 11uur gieten we de laatste kruiwagen uit.

Een nieuw hoofdstuk in 'toeronzent' kan beginnen.